Fannys blogg

Alla inlägg under mars 2014

Av Fanny - 31 mars 2014 19:44

Egentligen är klockan bara 7! Jag är faktiskt redan lite trött... Dagen gick väldigt fort. Idag har de varit lite små kyligt faktiskt men det blev lite varmare nu till kvällen. Höll nästan på att skriva eftermiddagen. Det märks att det går mot ljusare tider. En liten stund nu ska jag läsa "Hey Dolly" utav Amanda svensson. Ni som tidigare följt min blogg vet att jag inte är särkillt intresserad utav att läsa... Så därför ska jag verkligen se till att läsa den här veckan. Från de ena till de andra. Har min dag varit bra. Pluggade med Hanna, hjälpte henne. Sen var vi ute en stund. Imorgon är de ridning. Men innan ridningen vid ca 5 tiden ska jag till några andra kompisar. Kul! Ser framemot de! Villket betyder att de blir lite exyra plugg nu då...


Väldigt rörigt inlägg. Mycket saker i huvudet...!

Av Fanny - 31 mars 2014 08:22

Jätte ledsen för uppdateringen i helgen/igår... Ska bli bättre på att skriva inlägg till er.

Annat ämne! Igår var de jätte varmt. Så på förmiddagen runt 11 kanske. Så gick hela lin familj och Tobias kompis också till en bondgård här i närheten. Jag tog med mig Wilma (hunden då) så en riktigt bra promendad på ca 1 - 2 timmar. Efter de lunch. Men efter de så sms:ade Hanna mig. Så på eftermiddagen hjälpte jag Hanna med att ta ner ett nät från hennes studsmatta. När vi var fördiga var vi ute med Wilma igen. :)

Idag vet jag inte riktigt vad som ska göras. Jag kanske går ut med Wilma en stund efter skolan. Läxor... Jag vet inte riktigt just nu. Vi får se helt enkelt.
På tisdag är de ridning. Längtar! Onsdag/Torsdag hade jag och Hanna tänkt sprina en runda i skogen med Wilma. Vi får se hur de går...

Igår kom pappa hem med de här!

Tack!!!! <3

Av Fanny - 29 mars 2014 21:23

Kolsvart...

Av Fanny - 29 mars 2014 12:35

Solen skinner och de är redan 12 grader ute. Inga vinterjackor och mössor nu längre.
I helgen är de familjehelg hemma hos oss. Därför lagar jag nu mat till familjen i trägården. ;)

Av Fanny - 28 mars 2014 22:47

Hade rätt om att han hette Namir. Nästan...

Hoppade en liten gulig bana på ca 30-40cm. Vet inte riktigt. Dom brukar "hoppa" ganska ofta. Dock inte så högt. Men höjden spelar inte så står roll. Om de är mellan 20 - 50 cm. "Hoppet" blir nästan detsamma. Beroende hästens storlek då. Det blev iallafall små språng.
I Tisdags fick jag tipset att jobba lite "mer" för att då hästen att böja på nacken. Idag testade jag med Namir att jobba lite "mer" för att få honom att böja lite på nacken. Jag kände väldigt snabbt hur han genast började jobba med ryggen och att nacken sänktes. Så de var kul att verkligen känna stor skillnad på den delen.

Innan lektionen började upplevde jag att flera andra i gruppen tyckte Namir var en väldigt blyg och skygg ponny. Fick liten känsla utav att fler var lite rädda för honom. Vilket gjorde satt jag blev nervös och var tvungen öka självförtroendet ännu mer. Nervositeten släppte efter jag hoppat upp och börja rida.

Sen skulle vi hoppa den här banan. Jag var först ut. Jag är helt nöjd med rundan. Böjade i trav snett igenom upp på rakaträckan och sen tillbaka på ett litet kors. Travhoppade. Känndes ganska bra. Lite konstif väg till första hindret. Därefter galopp.Jag valde sjäv när jag ville eller inte ville galoppera. Sedan sa våran ridlärare att jag skulle sitta lite mer ner. Villket jag gjorde vägen efter näst sista hindret, fram till sista hindret. Minus på min sits där...
Jag är ändå nöjd då han gjorde väldigt mjuka och fina små språng.
Jag fick i slutet reda på från bär ridlärare att Namir var ridakolans hopprädadest häst. Vilket var väldigt kul att höra. Märkte inte av att han var hopprädd.

Nu är jag jätte trött... Och ni somläser det här kanske läser de på Lördag morgon. Nu orkar jag inte skriva mer!

God natt!

Pocca

Av Fanny - 28 mars 2014 14:11

Sista dagen i skolan avslutad. Jag har precis kommit hem och känner hur varmt det är i mitt rum! Så jag får ha fönstrerna öppna ett tag innan jag åker till stall nr 2. ;) idag kan jag nästa sätta mitt lillfinger på att vi ska hoppa. Jag har ingen anning med vem just nu. Antingen Namir, Namiro eller vad hette. Han jag jag hade förra Fredagen eller Midvin jag hade förr förra.
Till er som läser! Jag förstår att man inte fattar så mycket utav vad hästen är för typ av häst, eller i detta fall. Ponny... Speciellt inte när man har några bilder. Så jag hade tänkt förklara lite om vad JAG tycker om dom här ponnysarna.

Först ut Midvin!
Midvin är en svart, liten ponny. Han kan bli ganska "tung" i tyglarna. Inte att han går och böjer naken och drar ner tyglarna på de visset. Han gör sig väldigt lång och sträcker ut halsen ganska mycket. Han lyssnar ganska bra, men jag tror att de bara är att han inte orkar jobba eller helt enkelt inte har lust. Jag upplevde han som ganska bakåt dragen. Han var ändå inte långsam, utan han hade mindre framåt bjudning.

Namir/Namor/Namiro
Kommer inte ihåg den här "kungens" namn riktigt. Han är en guld-färgad D-ponny. Med lite olika nyanser av brun. Speciellt i mannen. Svansen är svart/brun. Namir (vi kallar han de) var betydligt enklare på tygeln än vad Midvin var. Ganska framåt bjudande och lyssnade lite bättre på skänken stavning?). Jag upplevde han som lite osäker och blyg, men en liten bit av rädsla i. Medans Midvin var mer den lugna typen. Tror jag ni förstår att han var lite på tårna. Hovarna...

OBS! INTE NAMIR ELLER MIDVIN! DET ÄR SATURNUS FRÅN STALL NR 1.BILDEN KOMMER FRÅN I TISDAGS!

Av Fanny - 26 mars 2014 16:53

Haha! Märkte inte att jag skrev "hästeliten". Men menade såklart ryttareliten. Tycker verkligen om programmet och alla som säger att ridning inte är nägon sport, kostar pengar rller INTE ÄR FARLIGT! Borde verkligen kolla. Många olika ryttare som verkligen satsar allt som har på den här sporten! Även fast dom rammlar hoppar dom upp igen och är snart tillbaka. GRYMT!

Håller faktiakt på med ett enskilt inlägg om ridspoten!

Av Fanny - 25 mars 2014 20:11

Flera grymma ideer till flera blogginlägg. Men hästeliten var på TV så de får vänta. Hörs imorgon om hur det gick på dagens lektion med massa mer!!! Lovar!

Ovido - Quiz & Flashcards